7 trender for kunstig intelligens i varehandelen anno 2018

Vivento deltok på NRF 2018: Retail's Big Show som er verdens største årlige retailmesse der ledende detaljhandlere samt leverandører av teknologi og kompetanse samles. Vi ble spesielt engasjert i temaet kunstig intelligens i varehandel, og gjengir her 7 trender som er spådd for 2018.

I USA har det vært lenge vært trender som viser at flere må stenge fysiske butikker og satse på netthandel. I 2017 har det vært rekordstort antall stenging av butikker i USA. Dette er en trend vi har sett i Norge også, men dette skjer samtidig som flere nettbutikker satser på fysiske butikker:

#1 Smartere varedistribusjonStengte butikker gjøres om til lokale lagre og kunstig intelligens bidrar til å optimalisere fordelingen mellom lagrene og kundene.

#2 Lik kundeopplevelse: Brukere vil ha en lik opplevelse på tvers av nett eller fysisk butikk, og kunstig intelligens bidrar til at dette stadig blir bedre ved å kartlegge av adferd i butikk, demografi og humør på besøkende.

#3 Flere partnerskap: Leverandørene bygger flere partnerskap for å forenkle utvikling av avanserte produkter eller avanserte digitale opplevelser.

#4 Bedre kundedialog: Vi får stadig mer dialogbasert forhold til kundene, enten i form av chat eller stemmestyring som Alexa og Google home. Kunstig intelligens brukes for tolkning av språk, bildegjenkjenning og tilpasning av dialog med kundene.

#5 Bedre kundedata: Kunstig intelligens blir viktigere i analyse av kundedata. Det finnes nå mange flere tjenester for analyse av det som skjer i butikken som gir oss innsikt i kjønn, alder, aktivitet og interesse i butikken som gjør at man kan analysere hvilken layout og sortiment som engasjerer og gir størst gevinst. Dette er innsikt som har vært tilgjengelig på netthandel en lang stund.

#6 1:1 markedsføring: Analysen av lojalitetsprogram er også tatt helt ned på individ nivå i stedet for å jobbe med tilbud på et segment. Dette gjør kampanjene enda bedre for kunden, med optimale tilbud på de varene som hver enkelt kunden mest sannsynlig vil like.

#7 Mer 3D-basert produktutvikling: 3D produktutvikling som 3D printing er nå lett tilgjengelig for mange og nå har 3D strikking blir mye billigere og raskere. Dette gir produsentene raskere produksjonstid til trender i markedet. Klærne blir designet i en 3D modell og visualisert på virtuelle catwalk for å se sluttresultatet. Dette er også kjent som den digitale tvillingen til det fysiske produktet. 

Åpningsforedraget i år var ved James JC Curleigh, President – Global Brands i Levi Strauss & Company, som beskrev hvordan de systematisk har begynt å jobbe med innovasjon i samarbeid med andre selskaper. Han fortalte at varehandel må videreutvikles med innovasjon for å holde seg relevant. Han trakk fram samarbeidet de hadde med Google på klær med fjernstyring av mobiltelefon som et eksempel på dette. Han proklamerte at det er viktig å ha en fot i hvor man kommer fra, men den andre skal drive merkevaren fremover. Innovasjon og strategiske partnerskap ser vi mer av internasjonalt og veksten får man ved å skape et økosystem rundt merkevaren.

Vi i Vivento er med på denne utviklingen og hjelper Norges varehandel med ledelse og styring av digitaliseringsprosjektene. Sammen lager vi smarte kundeopplevelser og sofistikerte systemer. Fremtiden er spennende med mange muligheter for vekst.

Forfatter: Jan Steinar Kvilesjø