Hvem er den typiske konsulenten og hvilke personlige egenskaper har han eller hun? Spørsmålene har ikke noen fasitsvar, men Kjetil er klar på at stereotype egenskaper ikke alltid er av det gode.

Mange tror at konsulenter alltid må være så tøffe og selvsikre for å prestere. Jeg ser ikke på meg selv som en sånn person, og jeg tror ikke det er nødvendig for å være en god konsulent.

Kjetil Krosser Gjerberg

Seniorrådgiver

Trygt, men spennende

Etter nesten 20 år i det offentlige ble Kjetil Krosser Gjerberg overbevist om å bli konsulent. Mulighet til å bygge unik kompetanse og erfaring på kort tid ble utslagsgivende.

– Jeg ble overbevist da jeg ble kontaktet av Vivento, begynner Kjetil Krosser Gjerberg.

Han har en lang karriere i det offentlige bak seg. De siste fire og et halvt årene jobbet han som spesialrådgiver og prosjektleder i Vestre Viken helseforetak, og før dette som rådgiver og prosjektleder i Drammen kommune.

Det er ingen underdrivelse å si at Kjetil har hatt spennende stillinger med trygge rammer og kjente forventninger. Da skal det også litt til for å bli overbevist om å skifte beite. For Kjetil var førsteinntrykket i Vivento utslagsgivende.

– Spesielt i intervjuprosessen fikk jeg tillit til styringen og kontrollen i selskapet. Måten verdiene ble presentert på ga inntrykk av at man her virkelig bryr seg om hverandre.

Kjetil er en etablert familiemann med nykjøpt hus. Når han vurderte å starte som konsulent var stabilitet og åpenhet viktig.

– Det går jo opp og ned alle steder, sier Kjetil og forklarer.

– Men både i ansettelsesprosessen og i tiden etterpå har jeg opplevd ledelsen som åpen og ærlig. Da føler jeg meg sikker på at jeg raskt får høre det om det skjer noe spesielt.

Unik erfaring og kompetanse

Hos Vestre Viken helseforetak jobbet Kjetil hovedsakelig som prosjektleder og spesialrådgiver, men hadde stor frihet til å utfolde seg.

– Vi var ti spesialrådgivere som jobbet med arbeidsmiljø, gjennomførte workshops og samlinger, drev lederutviklingsprogram, utredet og implementerte organisasjonsendringer og mye annet. Du kan godt si at jeg drev med organisasjonsutvikling på heltid, forteller Kjetil engasjert.

For ikke en gang lunsjpauser var hellige. Der kunne han titt og ofte dukke opp for å snakke om kommunikasjon, samarbeid og samvær. Da er det lett å skjønne at han trivdes i jobben sin, og vi må fortsette å grave for å komme til bunns i hva som lokket han over i konsulentbransjen.

– Muligheten til å bygge seg opp unik erfaring og kompetanse på kort tid, kommer det kort og kontant, før han fortsetter.

– Bredden i prosjekter og problemstillinger jeg får jobbe med er unik. Allerede på den korte tiden min som konsulent har jeg fått erfaringer som det i en fast stilling tar lang tid å bygge seg opp.

Ingen typisk konsulent

Hvem er den typiske konsulenten og hvilke personlige egenskaper har han eller hun? Spørsmålene har ikke noen fasitsvar, men Kjetil er klar på at stereotype egenskaper ikke alltid er av det gode.

– Mange tror at konsulenter alltid må være så tøffe og selvsikre for å prestere. Jeg ser ikke på meg selv som en sånn person, og jeg tror ikke det er nødvendig for å være en god konsulent.

– I Vivento snakker vi mye om consulting skills, altså egenskaper hos flinke konsulenter, og for meg er det å lytte og forstå viktig. Alle kundene våre er forskjellige, og da handler det om å tolke og handle riktig i ulike situasjoner.

Kjetil har master i sosialt arbeid. Ikke en typisk bakgrunn innen prosjektledelse og digitalisering. Digitalisering handler likevel om mer enn bare å utvikle teknologier og verktøyer.

– Jeg oppfordrer egentlig flere med min bakgrunn til å søke seg hit. For digitaliseringsprosjekter handler om mennesker i endring.

– Hva skal vi bruke teknologi til, hva gir verdi, og hva er de menneskelige behovene? Dette er de viktigste spørsmålene, fastslår Kjetil.

Ny rolle

Etter bare et par måneder i Vivento var Kjetils første oppdrag i boks. Nå jobber han i et spennende prosjekt i Digdir med etablering av et nasjonalt ressurssenter for juss og datadeling. Selv om han ikke har vært lenge i oppdrag, har han gjort seg opp noen tanker om hvordan det er å være konsulent.

– Det er veldig spennende å være ny, og jeg bruker mye energi på å bli kjent både med menneskene og organisasjonen, forteller han.

Og selv om han ikke tror på stereotype konsulenter, har han erfart at noen egenskaper er viktige.

– Jeg tror man må like å bli «pusha», få nye utfordringer og hele tiden ønske å lære mer. For de som er glad i de tingene så er konsulenttilværelsen fantastisk, sier han, før han legger til.

– Men det aller beste er at man ser ting utenfra og føler større frihet til å komme med ideer og innspill som går rett til kjernen i problemet. Det føles både givende og meningsfullt.

Menneskene og teknologien

Det handler ikke kun om teknologi. Til syvende og sist er digitale løsninger laget av og for mennesker. Alle prosjekter trenger derfor endringsledere som ser og forstår de berørte.

Fra test til arkitekt

Frode Øverås har bakgrunn som tester og testleder. Gradvis ble arbeidsoppgavene hans penslet inn mot arkitektur. I Vivento fikk han kompetanseløftet til å ta steget fullt ut.
Anne-Christin Odden

Kultur å vokse i

Anne-Christin Odden har lang fartstid og lederfaring fra store selskaper. Delingskultur og kompetanseutvikling ble utslagsgivende for jobbskifte.
Anne-Marit Langedal

Fantastiske formaliteter

For uinnvidde kan offentlige anskaffelser virke firkantede og formelle. Anne-Marit Langedal, som er sjefskonsulent i Vivento og jobber med offentlige anskaffelser, forteller en annen historie.
Rull til toppen