Rema 1000

Ved hjelp av en ny organisering og en moderne IT-plattform kan REMA 1000 nyte lavere driftskostnader, høyere brukervennlighet og en mer effektiv verdikjede.

Rema 1000 er den ledende dagligvarekjeden og en av de sterkeste merkevarene i Norge. De har butikker i hele Norge og i Danmark.

Med hjelp fra Vivento har REMA 1000 gått fra å være silobasert, med en komplisert hverdag, til å bli en fremtidsrettet bedrift. En ny organisering og en moderne IT-plattform har resultert i bedre interne prosesser som økonomi, bemanning og internkommunikasjon. Vivento har også bidratt i utviklingen av den brukervennlige handle-appen Æ.

Lave priser og full kontroll på data

Løsningene de har kommet frem til har sørget for at kjøpmannen til Rema 1000 får økt konkurransekraft med smartere bemanning, opplæring, lavere priser, optimal ordreflyt, datadrevet innsikt og målrettet markedsføring til kundene sine. Kundene vil på sin side få lavere priser, og full kontroll på sine data og handelshistorikk.

“REMA 1000 i Norge skal tilby de laveste prisene, ha den enkleste driftsmodellen og dra verdi ut av vertikal integrasjon. Vivento hjelper oss med å skaffe oversikt og foreslå tiltak som sikrer at vi har lave driftskostnader, høy brukervennlighet og en effektiv verdikjede” sier Henning Hønsvall, sjefsarkitekt i REMA 1000.

Effektivitet og bedre kundeopplevelse

Selve prosjektet har vært en del av den totale digitaliseringsstrategien til selskapet. Og gjennom god rådgivning og prosjektledelse har Vivento varehandel bidratt med etablering av rammeverk for prosjektledelse, porteføljestyring, virksomhetsarkitektur og en integrasjonsplattform. Personvern, informasjonssikkerhet og kvalitetssikring har også vært viktige faktorer, og løsningene har bidratt til effektivitet og bedre kundeopplevelse på en fremtidsrettet plattform.

“Vi har også bistått med etablering av strategier og organisering for digital verdikjede gjennom vertikale integrasjoner, digital opplæring av kjøpmenn, digital markedsføring, analyse av kundereiser og kundedialog”, sier Jan Steinar Kvilesjø fra Vivento.