6 teknologiske trender innen varehandel i 2019

Vivento deltok på NRF The Big Show, og der ble det avslørt hvilke trender som treffer varehandelen i år. Kasseløse butikker, enklere retur av varer og interaktive butikkhyller er noen av de teknologiske løsningene som kommer.

1. Skykoblede maskiner som en del av tingenes internett (IoT), vil innta butikkene

Her er et eksempel på hvordan selskaper kan koble sammen alle systemene sine til skyen, for å redusere kostnader, øke kvaliteten og innovere raskere:

En barrista fra Starbucks deler ut kaffe fra traktemaskiner som er koblet til skyen via Microsoft Sphere IoT. Bak maskinen finnes det rapporter som viser hvor mange kopper som blir laget, og hvilke oppskrifter som blir distribuert på de ulike maskinene. Disse rapportene forenkler vedlikehold og distribusjon av oppskrifter, men gir også sanntidsdata på omsetning og hvilke kaffetyper kundene foretrekker. Dette vil gi Starbucks muligheten til å gi kundene like god kvalitet i alle butikker, redusere søppel, strøm og forutse vedlikehold.

Vivent_varehandel

2. Amazon Go endrer måten vi handler på

Amazon GO har fått mye positiv omtale, og nå tvinges andre aktører til å følge etter. Et lignende eksempel kom fra Intel, som hadde satt sammen et kasseløst butikkonsept med selvbetjente løsninger laget i samarbeid med jd.com. På innovasjonsområdet var det også demoer på smarte handlevogner med innebygget POS, vekt og bildegjenkjenning. Flere leverandører av selvbetjente løsninger, som blant annet Zippin, har merket stor etterspørsel etter lanseringen av Amazon GO.

3. Roboter overtar oppgavene i fremskutte lagre

For å levere raskt til kunder med fremskutt lager, og samtidig holde kostnadene nede, må man ta i bruk avanserte logistikk-roboter. Dette er også et område hvor Amazon har vært markedsledende. Tompkins Robotics er et eksempel på logistikk-roboter som kan sortere hver enkelt vare, redusere behandlingstiden på ordre og levere hele døgnet.

“Evnen til å innovere og lansere nye forretningsmuligheter blir den nye normalen i bransjen”.

Jan Steinar Kvilesjø, Vivento

4. Droner inntar butikkene

Lageret er ikke det eneste stedet vi vil se at roboter kan jobbe. Varehandelen vil fortsette å utvikle teknologi som kan overta enkle oppgaver i butikken, slik at butikkmedarbeiderne kan bruke mer tid på andre oppgaver. Teknologien vil også kunne telle varer i hyller og rapportere hvor det trengs påfyll.

5. Retur av varer blir enklere

Med økt netthandel følger økte kostnader på retur av varer. Flere leverandører jobber nå med å utvikle innovative løsninger for å redusere disse kostnadene. ZigZag er et eksempel på en leverandør som har et nettverk på 200 lagre i 130 land, som håndterer retur over landegrenser. Det inkluderer tjenester som innebærer vurdering av kvaliteten på returnert vare, retag, relokasjon, samlet transport og gjensalg av produktet.

Drone i lufta

6. Din lokale butikkhylle blir digital og kutter kostnader på prislapper

Flere i varehandel ønsker seg smarte hyller for å redusere kostnader ved prisjusteringer. Samtidig jobber leverandørene med å gjøre hyllene mer interaktive med kunden. Kroger er et eksempel på en leverandør som kobler hyllene sammen med kundens handle-app, for å guide kunden gjennom butikken. I tillegg kan disse hyllene fungere som reklameplakater, og måle hvor det mangler varer. Ved å selge reklameplass i hyllene kan butikken redusere utstyrskostnader.

Rull til toppen